دوشنبه ٠٥ تير
برای دریافت اخبار در ایمیل خود به بخش خبرنامه مراجعه نمایید.
 


  چاپ        ارسال به دوست

سرپرست سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر مطرح کرد:

افزایش تاب آوری با اجرای طرح خادم

کوروش غفاری‌چراتی| حوادث و بلایا سالانه جان صدها‌هزار نفر را می‌گیرند. هر یک از حوادث و بلایا ‌برای شهروندان و امکانات جامعه می‌تواند عواقب طولانی مدتی به همراه داشته باشد. اگر در جامعه حادثه‌ یا بلایی ‌روی بدهد، دولت و سازمان‌های امدادرسان اقدام به ارایه کمک خواهند کرد اما شهروندان نیز خود باید آماده باشند. امدادرسانان بلافاصله در محل وقوع سانحه حضور پیدا نخواهند کرد و گاهی ممکن است در جایی دیگر سرگرم امدادرسانی باشند. آنچه موجب کاهش ترس و اضطراب و نیز خسارات ناشی از سوانح می‌شود این است که جامعه‌، خانواده و شهروندان باید بدانند که هنگام وقوع آتش‌سوزی چه باید بکنند و هنگام وقوع طوفان، زلزله یا سیل به کجا پناه ببرند. مردم باید آماده باشند تا هنگام ضرورت خانه‌های خود را ترک کنند و در پناهگاه‌های عمومی استقرار یابند. در چنین اوضاعی شهروندان باید بدانند که چگونه نیازهای اولیه پزشکی خود را تأمین کنند. آنچه مسلم است مردم با انجام اقداماتی می‌توانند دامنه خسارات ناشی از سوانح را کاهش داده‌ یا به طورکلی خود را از گزند خطر دور نگه دارند. فرآیندی که از آن به‌عنوان «تاب‌آوری» و «خودامدادی» تعبیر می‌شود و هدف غایی طرح ملی خادم را تشکیل می‌دهد. آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگوی «شهروند» با دکتر مجتبی اکبری، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان مازندران که پیش از انتصاب ایشان به سرپرستی سازمان داوطلبان هلال احمر صورت پذیرفته بود درخصوص اهداف و فرآیند اجرایی طرح ملی خادم در مازندران است.

به‌عنوان نخستین سوال بفرمایید طرح «خادم» قرار است چه اهدافی را محقق سازد؟

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های جمعیت هلال‌احمر در راستای کاهش خسارات ناشی از حوادث و بلایا، ارتقای دانش و اطلاعات امدادی افراد و خانواده‌ها در راستای خودامدادی و افزایش میزان تاب‌آوری در حوادث است. از آن‌جایی که تمامی بررسی‌ها نشان می‌دهد که اطلاعات خانواده‌های ایرانی در مورد چگونگی مقابله با حوادث و سوانح مختلف بسیار اندک و محدود است، این وضع موجب شد تا جمعیت هلال‌احمر در زمینه افزایش شاخص اطلاعات خانوار درخصوص مسائل امدادی، یکی از بزرگترین طرح آموزشی خود را در قالب طرح خادم (خانوده آماده در مخاطرات) به اجرا گذارد. با توجه به این‌که تمامی خانواده‌های کشور برای دریافت آموزش‌های آمادگی در برابر مخاطرات به مراکز آموزشی مرتبط مراجعه نمی‌کنند، بنابراین جمعیت هلال‌احمر به تناسب مسئولیتی که درقبال عموم افراد جامعه دارد، برنامه‌ای را تدوین کرده است تا رابطان این جمعیت به در منازل آنها مراجعه کرده و آموزش‌های لازم را به‌صورت فشرده و کوتاه‌مدت به افراد خانواده ارایه کنند. از سال گذشته طرح خادم یا همان خانواده آماده در مخاطرات با محوریت ارتقای سطح آمادگی خانوارهای ایرانی در برابر حوادث مختلف توسط معاونت آموزش، پژوهش و فناوری در جمعیت هلال‌احمر مطرح شد و اکنون زمان اجرای عملی آن است.

براین اساس برنامه‌ریزی‌های به‌عمل آمده، در یک اقدام آزمایشی برخی از شهرهای استان‌های مختلف کشور تا پایان‌ سال ٩٥ تحت‌آموزش قرار می‌گیرند که استان مازندران یکی از آنهاست. طرح خادم یک نهضت همگانی و ملی است و مختص زمان خاصی نیست. همان‌طور که مقام معظم رهبری تأکید دارند فعالیت‌های ما برای این‌که از پیوستگی خاصی برخوردار باشد باید خانواده‌محور باشد. برای اجرای طرح خادم در مازندران ١٠هزار خانواده را انتخاب کردیم و شعار محوری و اختصاصی ما هم در استان «من خانواده‌ام را دوست دارم» است. ما می‌خواهیم همه خانواده‌های مازندران نسبت به همه مخاطرات محیطی و طبیعی آگاهی داشته باشند و برای تحقق این مهم، آموزش مهم‌ترین عامل است. از سوی دیگر، برای اجرای این طرح نیازمند شبکه‌سازی از راه‌های مختلف هستیم که راه‌اندازی شبکه‌های ادارات، حوزه‌های بسیج، تشکلات مردم‌نهاد و نظایر اینها می‌تواند ما را در دستیابی به اهداف تعریف‌شده کمک کند. در قالب این طرح که هم‌اکنون در مناطق مختلف استان در دست اجرا است، رابطین و تسهیلگران آموزش‌دیده و مجرب جمعیت هلال‌احمر به منازل شهروندان مراجعه کرده و اطلاعات تدوین‌شده امدادی را در قالب بسته آموزشی کوتاه‌مدت و فشرده به اعضای خانوار ارایه می‌کنند. مراجعه به در منازل خانوارها توسط داوطلبان و امدادگران هلال‌احمر در ١٢ نوبت انجام می‌شود و در هر نوبت آموزش‌های کوتاه و سرپایی به مدت ٥ تا ١٠دقیقه  ارایه می‌شود، سپس به هر کدام از خانواده‌ها کد ثبت‌شده در شعبه جمعیت هلال‌احمر شهرستان موردنظر تعلق می‌گیرد. هدف از برگزاری این آموزش‌ها این است که مردم نسبت به مخاطراتی که آنها را تهدید می‌کند، به فهم و درک بیشتر و عمیق‌تری برسند.  پس از پایان اجرای آزمایشی این برنامه در پایان ‌سال ٩٥، طی یک برنامه پژوهشی نقاط قوت و ضعف مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و از ‌سال ٩٦ اجرای آن در بعد وسیع‌تری صورت می‌گیرد. آنچه مهم است، همکاری و تعامل شهروندان با عوامل جمعیت هلال‌احمر که درواقع تسهیلگران این فرآیند ملی و مهم هستند، شرط موثر موفقیت این برنامه است و از تمامی خانواده‌ها می‌خواهیم با نیروهای جمعیت هلال‌احمر استان همکاری کنند.

همان‌طور که می‌دانید اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به جامعه و شهروندان یکی از عوامل مهم اجرای موفق این طرح است. لطفا بفرمایید دراین زمینه چه اقداماتی را انجام داده‌اید؟

به اعتقاد من نقش رسانه‌ها به‌منظور ایجاد حس مطالبه‌گری و زمینه‌سازی ذهنی در جامعه  بسیار ضروری است. در این راستا ما از همه ظرفیت‌های رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی نظیر صداوسیما، مطبوعات، شبکه‌های اجتماعی و راه‌اندازی کانال‌های تلگرامی استانی، فضاسازی و اطلاع‌رسانی محیطی استفاده کرده‌ایم، همچنین سایت خادم را به‌عنوان مرجع و ابزار کمک آموزشی در برنامه ملی خادم در دسترس خانواده‌ها قرار دادیم که خانواده‌ها پس از دریافت آموزش‌های ضروری، جهت تکمیل اطلاعات خود می‌توانند به آن مراجعه کنند.

به‌نظر شما سایر دستگاه‌های اجرایی چگونه می‌توانند در اجرای این طرح به شما کمک کنند؟

با توجه به اهمیت راهبردی این طرح در کاهش خسارات ناشی از حوادث و سوانح مختلف از همه نهادها، سازمان‌ها، رسانه‌ها و به‌ویژه خانواده‌ها تقاضا داریم در اجرای این برنامه کشوری نهایت همکاری را در دستور کار قرار دهند. جمعیت هلال‌احمر استان مازندران برای دریافت نیازهای آموزشی امدادی دستگاه‌های اجرایی آمادگی کامل دارد و ما آماده‌ایم سرفصل‌های آموزشی موردنیاز دستگاه‌های اجرایی را که با سرفصل‌های ما هم‌پوشانی دارند، در دستورکار قراردهیم و آموزش‌های لازم را به خانواده‌ها منتقل کنیم. به اعتقاد ما  طرح مدیریت بحران باید سناریومحور و مردم‌محور باشد، در غیراین صورت قابلیت اجرایی و عملیاتی نخواهد داشت. تجربه کشورهای مختلف جهان  نظیر طرح جامع مدیریت بحران در کوبه ژاپن یا شانگ‌های چین با چنین رویکردی تهیه شده است. از این‌رو تمرکز ما در این طرح بر مولفه‌هایی نظیر ظرفیت، مخاطره، آسیب‌پذیری و مواجهه است، زیرا نقش این عوامل در میزان آسیب‌پذیری خانواده تعیین‌کننده است. ما با تأکید بر آمادگی داوطلبان و تسهیلگران جمعیت هلال‌احمر برای انتقال مفاهیم آموزشی و امدادی موردنظر دستگاه‌های اجرایی استان به خانواده‌ها و شهروندان  معتقدیم این طرح زمانی به موفقیت خواهد رسید که با همکاری، هماهنگی و حساس‌سازی موضوع به صورت یک نهضت همگانی اجرا شود.

و سخن پایانی.

سخن پایانی این است ‌که طرح خادم می‌تواند مشارکت شهروندان را در فرآیند مدیریت بحران و کاهش خسارات ناشی از حوادث طبیعی و انسان‌ساخت تسهیل کند، بنابراین تقاضای مجدد و موکد ما از خانواده‌ها این است که با حوصله، صبر و دقت نظر با نیروهای جمعیت هلال‌احمر که ملبس به پوشش خاص جمعیت هلال‌احمر با نشان طرح خادم و دارای کارت شناسایی و هویتی ویژه هستند، نهایت همکاری را داشته باشند.


٠١:٢١ - يکشنبه ٢٤ بهمن ١٣٩٥    /    عدد : ٩٦٦١٤    /    تعداد نمایش : ٢٧٠


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج